Historie

2005

Skvělá návštěvnost prvního ročníku (88%) překvapila všechny, především však „konkurenci". Hlavní koncerty se konaly v prestižních centrech Rudolfinu a Obecním domě. Každý měl svůj vlastní název. Například jste mohli slyšet „Mozartovu noc", se sólisty ND v Praze, ČNSO dirigoval Libor Pešek. „Japonskou noc" dirigentka Tomomi Nishimoto, „Americkou noc" Paul Freeman, „Českou noc" Petr Altrichter. Vystoupili: houslisté Václav Hudeček a Oldřich Vlček, klavíristé Kemal Gekič, Leon Bates a Hideyo Harada, trumpetista Jan Hasenöhrl. Závěrečná „Italská noc" patřila Verdiho Rekviem, dirigoval Marcello Rota. Po některých koncertech si milovníci hudby mohli dál užívat do pozdní noci na jazzových večerech v Café Imperial. V rámci Prague Proms vystoupily jazzové špičky: Milan Svoboda, Emil Viklický, Tonya Graves a Jazz Efterrätt. Žánrový mix festivalu nenásilně doplnil koncert světové popové legendy, hitmakera Barryho Masona.

2006

Obdobně tomu bylo i v roce 2006. „Křižník Potěmkin" dirigoval Jan Chalupecký, „Noc stříbrného plátna" Marcello Rota, „Noc buernských zpěvů – Carminu Buranu" Germán Gutiérréz, „Noc na Broadwayi" Paul Freeman, „Noc ostrovů" Petr Altrichter, „Českou noc" Libor Pešek. „…Jestliže jsem loni konstatoval – napsal redaktor Vladimír Říha v Hudebních rozhledech 9/2006 – že první „zahřívací" ročník nového festivalu slibuje mnoho dobrého a určitě obohatí letní sezonu, pak po letošním druhém nemusím na tomto hodnocení nic měnit. Mezi 22. 6. a 16. 7. mělo pražské publikum a s ním mnoho zahraničních turistů, možnost zhlédnout devět koncertů ve Smetanově síni, několik jazzových večerů (Mlýnec a Akord) a dokonce barokní operu na lodi bří Formanů. Agentura ČNSO a dvě osobnosti za festivalem stojící, Jan Hasenöhrl a Libor Pešek, první organizačně i umělecky a druhá umělecky i zkušenostmi a znalostmi z londýnského originálu, jsou zárukou, že festival si udrží vysokou laťku i nadále...Sólisty druhého ročníku byli např.: Jiří Hurník–housle, Chris Brubeck–trombon, Simone Paulvell–soprán, Soloman Howard–bas, Marian Lapšanský–klavír, Tony Lakatos–saxofony. Výborné byly oba americké pěvecké sbory, po jejichž výkonech publikum dlouho aplaudovalo vestoje a vynucovalo si další a další přídavky…"

2007

Pro návštěvníky a obyvatele Prahy je v letním období stále populárnější festival Prague Proms, jehož třetí ročník představila agentura ČNSO. V období 10 – 29. 7. se konalo ve Smetanově síni OD a v jazzových klubech celkem 15 koncertů klasické, filmové a jazzové hudby. Účinkovali: Eva Urbanová, Ivan Moravec, Karel Růžička, Aleš Bárta, Otakar Brousek st., Highland Park High School Jazz Band, La Parada. Hlavním dirigentem festivalu byl opět Libor Pešek. Z nabitého programu jmenujme například „Zvířata na podiu" (dir. Marcello Rota), „Noc na výstavě" (dir. Andrea Morricone), nebo „Americkou noc" (dir. Laura Karpman a Jan Chalupecký). Lákavou událostí jistě byla i Noc ve ,,Versailles" – koncert Capelly Istropolitany v Trojském zámečku. Velice kladně přijatou novinkou bylo stupňovitě zvýšené hlediště Smetanovy síně.

„Festival Prague Proms si vede čím dál úspěšněji. K jeho cti budiž řečeno – napsala redaktorka Wanda Dobrovská (ČTK pro řadu deníků) – že třebaže se obrací především k návštěvníkům metropole, není turisticky sériový, nýbrž má svou osobitost a žádný takový bychom u nás nenašli ani v letních měsících, ani v běžném roce."

2008

IV. ročník PP nenechal nikoho na pochybách, že tu je plnohodnotný mezinárodní hudební festival s důrazem na slově mezinárodní. Šéfdirigent ČNSO Libor Pešek řídil zahajovací koncert, okořeněný tanečními kreacemi španělských tanečníků v kostýmech. Ital Marcello Rota uvedl melodie Hollywoodu, kdy dramaturgie vsadila na skutečná esa fimové hudby v kontrapunktu s režijním géniem. Paul Freeman dirigoval „Gospelovou noc" s americkým sborem, na „Japonské noci" se samozřejmě uvedli Japonci, dirigent Yuki Miyagi a klavíristka Yukari Haga. Václav Hudeček /PKO s lídrem Antonínem Hradilem/ představil účastníky svých kurzů Petra Matějáka a Jana Mráčka. "Jsou ohromně talentovaní a většinu českých houslových virtuózů dnes strčí do kapsy, jen se o nich moc neví. A budou to oni, kteří budou za naši republiku dobývat svět," řekl ČTK Hudeček. Ze Slovenska přijeli se svými sdruženími jazzmani Peter Lipa a pianista Ondrej Krajňák, z Ameriky kontrabasista George Mraz, ze Švédska trumpetista Lasse Lindgren, za Česko hráli jazzrocker Roman Dragoun, tradičně kytarista Lukáš Chejn s Jazz Efterrätt a trumpetista Jan Hasenöhrl s Bigbandem sv. Blažeje. Kutnohorskou katedrálu sv. Barbory rozezněl varhaník Aleš Bárta a za lahůdku můžeme považovat vystoupení Epoque Quartet, nebo sopranistky Lívie Vénosové v Českém muzeu hudby. Nejsledovanějším bylo ovšem vystoupení německé zpěvačky Ute Lemper /ČNSO pod taktovkou Rastislava Štúra/ v „Nuit de la Chanson", která ohromila obrovským nasazením a přispůsobilostí rozdílným žánrům v písních, které si ve třech jazycích sama uváděla. „Straussova noc" byla ozdobena fenomenálním uměním hornisty Radka Baboráka /ČNSO dirigoval Petr Altrichter/. „Lepší spojení atmosféry a umělecké úrovně si závěrečný koncert Prague Proms nemohl přát." napsal redaktor Jindřich Bálek.

2009

Dvořákova noc s Českým národním symfonickým orchestrem otevřela pátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms 2009. Dvořákova noc byla první ze sedmi „velkých" koncertů Prague Proms. Mezi hvězdy pátého ročníku patřila norská jazzová zpěvačka Silje Nergaard, britský tenorista Paul Potts, jazzman Randy Brecker či Liam Teague, který zahrál na u nás neznámý steelpan. Špičkoví byli ale i domácí interpreti: klavíristka Jitka Čechová, varhaník Jaroslav Tůma nebo bratři Ebenové.

Zaplněná Smetanova síň Obecního domu ve stoje aplaudovala při obou vystoupeních anglického tenoristy Paula Pottse. V rámci festivalu Prague Proms jedna z jeho největších hvězd za doprovodu Českého národního symfonického orchestru představila především skladby ze svých dvou alb One Chance a Passione.
Dirigent Carl Davis a zpěvačka Mary Carewe uvedli ve Smetanově síni Obecního domu spolu s Českým národním symfonickým orchestrem Noc s Jamesem Bondem, kterou úspěšně provádějí po celém světě a stejný program také natočili společně s londýnským Royal Philharmonic Orchestra.

Velkolepý multimediální koncert připravil festival Prague Proms pro své návštěvníky na závěrečný večer. Český národní symfonický orchestr provedl za řízení Libora Peška suitu Gustava Holsta Planety. Další dimenzi dodala tomuto malebnému dílu animace promítaná nad hlavami hráčů. Astronom José Salgado sestavil své nápadité video ze starých rytin, nejmodernějších vizualizací vesmírných těles i autentických záběrů pořízených sondami. Fascinující exploze barev a závratný let vesmírem zapůsobily ohromujícím dojmem, který podpořil opulentní zvuk orchestru. Liboru Peškovi se podařilo synchronizovat partituru s obrazy a tak podtrhnout jejich vyznění. Zázrak, který máme nad hlavou a o němž málokdy přemýšlíme, se najednou zdál na dosah ruky. Lepší závěr si Prague Proms 2009 nemohly přát.

2010

Přímo do očí bijící neuvěřitelně veliká návštěvnost VI. ročníku Prague Proms. Když uvážíme, že bylo opravdové léto, čas dovolených a prázdnin a v televizi finále Mistrovství světa v kopané. Vyprodány byly i koncerty komorní a jazzové, např v Českém muzeu hudby, Jazz Docku či v Kutné Hoře. Dramaturgie vsadila na „populár" jež reprezentovali sólisté typu amerického saxofonisty Erica Marienthala a australského trumpetisty Jamese Morrisona, Hollywoodská noc a podvakráte Noc Beatles. Ovšem koncerty s hudbou Gustava Mahlera a Giuseppe Verdiho byly vyprodány stejně tak.

Nabízí se otázka, jestli je náš festival již natolik v povědomí hudbymilné veřejnosti, že si můžeme dovolit experimentovat i s vážnou hudbou moderní, nebo zůstaneme u tohoto modelu, protože například studnice hudby filmové zdá se nevyčerpatelná. Proložená jazzem, klasikou a sólisty operními se potom může našim posluchačům prezentovat dalších sto let, jako je tomu v případě našeho slavného „kmotra" BBC Proms v Británii.

2011

Záběr sedmého ročníku festivalu Prague Proms umožnil zájemcům různých chutí, názorů, vkusu i pohledů na hudbu najít si ten svůj koncert. Vedle čisté klasiky, jakou předvedli dirigenti Libor Pešek, Ignat Solženicyn nebo André Thomas, Jan Tříska v roli vypravěče, houslistka Alena Baeva, sopranistka Marcía Porter, tenorista Riccardo Botta, basista Ondrej Mráz, varhanice Kateřina Chroboková, trumpetista Guy Touvron a další komorní hudebníci (Smetanovo trio a Golias Orchestra), se postavili třeba ze zcela druhé strany popjazzoví Level 42. Nebo špičkoví jazzmani Terence Blanchard, Bobby Shew či domácí Bigband sv. Blažeje a Jazz Efterrätt. A také originální přehlídka mladého jazzu v rámci Prague Proms Open v Jazz Docku i zajímavé vystoupení obnovené kapely Vltava.

Věnovali jsme se tradičně filmové hudbě - nejprve Carl Davis vystřihl divácky velmi vděčnou Hollywwod Night s oscarovými melodiemi a pak ohromil hned dvěma koncerty filmový skladatel skladatelů - Ennio Morricone. Obří americko-evropské sbory zazpívaly Bernsteina, Mozarta a přehlídku gospelů. Nesmíme ovšem zapomenout na Kühnův smíšený sbor a Český filharmonický sbor Brno se svými mistry, Markem Vorlíčkem a Petrem Fialou..

Vším se jako zkušená, plná, vytříbená, precizní a strhující červená nit táhl Český národní symfonický orchestr, na jehož půdě Prague Proms vznikly a který většinu koncertů doprovodil. Bylo plno, média se mohla přetrhnout a my máme radost, která povede logicky ke snaze připravit další, již osmý ročník, ještě lepší.

2012

Osmý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms byl plný úspěšných premiér. Otevřela ho světová premiéra skladby amerického autora a trumpetisty Nicholase Paytona, Black American Symphony, napsaná přímo pro festival, Český národní symfonický orchestr a jazzový kvartet. Bigband sv. Blažeje uvedl českou premiéru slavné New Orleans Suite Duka Ellingtona. Poprvé v Praze vystoupil nejúspěšnější světový jazzový zpěvák poslední dekády, Kurt Elling. Poprvé v České republice hrála venezuelská klavíristka, skvělá Gabriela Montero. A ČNSO vystoupil poprvé na otevřené scéně Václavského náměstí s programem Hollywood Night.

Byl to festival dalšího upevňování pozic. Citlivě zvolená dramaturgie představila zájemcům kvalitní, typicky letní repertoár. Od klasiky, přes jazz, hudbu filmovou i muzikálovou až po kubánské rytmy a zajímavě vybrané závěrečné árie světových oper. Kvalitní byla přehlídka mladých kapel na Prague Proms Jazz Dock Open i uvedení cenou Alfreda Radoka oceněného muzikálu brněnského divadla Husa na Provázku, Leoš aneb Tvá nejvěrnější.

Prague Proms nesporně patří do mapy vynikajících hudebních festivalů hlavního města Prahy. Které je za to ocenilo osobní záštitou primátora, pana Bohuslava Svobody. Letošní festival byl dalším krokem na cestě k největší a dramaturgicky špičkové události tuzemské letní festivalové scény.

2013

Prague Proms se devátým ročníkem opět posunuly dál.
Libor Pešek, šéfdirigent ČNSO a jedna z největších dirigentských osobností, oslavil v rámci festivalu své 80. narozeniny speciálním koncertem s překvapením. Tím byli mexický tenorista David Lomelí a naše mezzosopranistka Dagmar Pecková. V řadě jazzové exceloval trumpetista Wynton Marsalis a jeho Jazz At Lincoln Center Orchestra, jeden z nejlepších aktivních bigbandů světa.
Poprvé do Česka přijel americký jazzový zpěvák a kytarista John Pizzarelli se svým kvartetem.
Ve světové premiéře zazněla – za přítomnosti Zdeňka Svěráka a v režii Jana Svěráka – opereta Proso Járy Cimrmana. Po loňském úspěchu opět vystoupil rakouský dechový nářez Mnozil Brass s programem ke svým 20. narozeninám. Další jazzovou špičkovou sestavou byl Brecker Brothers Band Reunion.
Zářným hostem Prague Proms byl americký herec F. Murray Abraham, kterého známe především jako filmového Salieriho z Formanova Amadea. Zazpíval text „Poslední psí vůle” Eugena O'Neila v symfonii, kterou na tento námět napsal americký skladatel a dirigent našeho koncertu, Steven Mercurio.
Na velice oblíbeném a tudíž očekávaném Hollywood meets Barrandov se objevila jediná česká nositelka Oscara i Grammy zároveň, Markéta Irglová. S Albertem Černým zazpívali slavnou Falling Slowly i ukázku titulní hudby k připravované české fantasy Poslední z Aporveru.
Dále vystoupili Radůza, Libor Šmoldas pokřtil nové CD spolu se speciálním hostem, americkým saxofonistou Bobbym Watsonem. „Vzkazy z New Yorku” přivezl Karel Růžička Jr.
Festival otevřel 16. června Open Air – koncert na Václavském náměstí a uzavřelo 20. července v Obecním domě koncertní provedení Pucciniho Toscy se Stefannou Kybalovou v titulní roli. Český národní symfonický orchestr řídil Marcello Rota.
A ještě něco: Letos poprvé se Prague Proms soustředil převážně do dvou míst, která stojí přímo proti sobě v samém centru Prahy. Vedle tradičního Obecního domu je to i Hybernia Loop Jazz Club, místo pro jazzové koncerty a setkávání se muzikantů s diváky.
Festival navštívil s komorními projekty i další zajímavá místa – po jednom koncertu Dvořákovu síň Rudolfina, klub Jazz Republic, sál Martinů v Lichtenštejském paláci a Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře.
Nabitý program Prague Proms 2013 byl připraven nadchnout a pobavit své diváky a z ohlasů diváků i médií se zdá, že sen se stal skutečností.

2014

Pro jubilejní 10. ročník se pořadatelům podařilo sestavit opět unikátní a náročný program. Festival vychází především z klasické hudby, která byla prezentována na koncertech ČNSO, věnovaných smíšeným sborům a koncertnímu provedení Verdiho opery Traviata. Ať se již jednalo o gospelově zaměřené vystoupení afroamerického sboru Central State University Chorus Ohio nebo klasicky zaměřené Royal Scottish National Orchestra Chorus, vždy měly koncerty velký ohlas a výbornou návštěvnost. Osvědčené programy koncertů filmové hudby byly v letošním ročníku postaveny velmi atraktivně, a také divácky dobře přijaty. Poprvé v Česku měli diváci možnost slyšet filmové melodie z díla extravagantního tvůrce Tima Burtona, dokonce v podání jeho dvorního skladatele a zpěváka Dannyho Elfmana. Zcela vyprodaná Smetanova síň byla svědkem bouřlivých ovací nadšeného publika a někteří diváci se dokonce oblečením a visáží stylizovali do pitoreskních postaviček Burtonových filmů. Úspěch opravdu nevídaný. Filmová hudba byla dále zastoupena nejen na úvodním koncertu pod širým nebem na Václavském náměstí, ale i koncertem The Best of Hollywood Nights, který uvedl hudbu z  převážně oscarových filmů minulé dekády. Již tradičně zařazenou ukázkou záměru prolínání žánrů bylo tentokrát uvedení baletu v podání těch nejlepších – Daria Klimentová, sólistka Anglického národního baletu a její partner Vadim Muntagirov předvedli před vyprodaným auditoriem baletní exhibici z Labutího jezera, Louskáčka a Korzára. V první části programu excelovala norská houslová virtuózka Eldbjörg Hemsing. Z komorních formací pak jmenujme účinkování Tria La Musica v Lichtenštejnském paláci a varhaníka Aleše Bártu s houslistou Jakubem Junkem v Chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře.

Velmi pečlivě zvolený jazzový repertoár festivalu byl opět velmi úspěšný. Po vystoupení R&B zpěvačky Chiny Moses s Raphaelem Lemonnierem a kvartetu charismatického kytaristy Biréli Lagrena, to bylo zejména premiérové uvedení hudby Vince Mendozy, pod taktovkou samotného autora, provedené špičkovými instrumentalisty, saxofonistou Joem Lovanem, kytaristou Johnem Abercrombiem a doplněné trubkou Jana Hasenöhrla. Zajímavým oživením programu bylo zařazení slovenské skupiny Bratislava Hot Serenaders, která svým Hot & Sweet Jazz Music stylem připomněla Ameriku 20. a 30. let, stejně, jako poválečnou slovenskou hudební a taneční scénu. Vrchol jazzové části festivalu pak znamenal koncert světoznámé hvězdy Natalie Cole, doprovázené ČNSO ve zcela vyprodané Státní opeře. Jazzovou tvář festivalu doplnilo tucet koncertů různých, většinou tuzemských souborů, které se měly možnost prezentovat v prostorách The Loop Jazz Clubu přízemí Paláce Hybernia. Posezení u kávy nebo vína a poslech těchto koncertů se staly oblíbeným a častým cílem návštěvníkům centra večerní Prahy.

Festival nabídl celkem 29 koncertů, z toho bylo 10 významných a mezinárodně prestižních, 3 menší jazzové formace, 2 komorní koncerty a 14 jazzových nebo rockových klubových koncertů.

2015

Pro letošní ročník se pořadatelům podařilo sestavit opět unikátní a náročný program. Klasika byla prezentována na koncertech ČNSO, věnovaných zčásti opernímu zpěvu. Tak jsme měli možnost slyšet italské operní velikány v podání sopranistky Marie L. Borsi, ale také písně Berlioze a Mahlera zazpívané americkou mezzosopranistkou Chaazi Levicek. Tradičně oblíbená Carmina Burana zcela vyprodala Smetanovu síň, stejně jako další program operních árií, postavených na kvartetu velkých hlasů - sopranistka Anna Netrebko si přizvala Ekaterinu Gubanovu, Aleksandra Antonenka a Ildara Abdrazakova. Zcela jedinečně dopadlo premiérové uvedení živé hudby k videohrám. S použitím propracované propagační strategie se nakonec podařilo vyprodat karlínské Forum, když návštěvníky byli většinou mladší vyznavatelé počítačové techniky. Na plátně promítané momenty z nejznámějších videoher byly doplňovány slovem protagonisty tohoto projektu Tommy Tallaricem a jeho kytarovými vstupy, vše za doprovodu ČNSO. Technicky náročným byl koncert Disney Fantasia, který spojil prvky filmu a živé hudby. Kreslený film z produkce Disneyho studia z roku 1940, zrekonstruovaný v animaci do nejmodernější technické podoby, byl doprovázen Beethovenem, Stravinským, Čajkovským nebo Debussym tak, jak je kdysi vybral legendární dirigent Leopold Stokowski. Není divu, že byl velmi dobře přijat nejen dětskými posluchači. ČNSO s tímto programem v roce 2016 navštíví na měsíc východní pobřeží USA, od New Yorku po Miami.

Zajímavým počinem byl také koncert věnovaný největšímu americkému svátku – Dni nezávislosti, 4. července (1776). V téměř exklusivním americkém programu, provedeném ČNSO, zpíval americký sbor a koncert osobně zahájil velvyslanec USA Andrew H. Schapiro. Závěrečný koncert filmové hudby byl opět velmi atraktivní a poptávka dalece přesáhla počet míst ve Smetanově síni. Je zřejmé, že si tento žánr vydobyl své místo v programu již natrvalo a jeho popularita stále stoupá. Komorní svět hudby zastupovali American & International Young Orchestra ve Sladkovského sále Obecního domu, Jeremy Winston Chorale v kutnohorském Chrámu sv. Barbory a varhaník Jaroslav Tůma v pražském Týnském chrámu.

Jazzovému repertoár festivalu dominoval Bigband Buddyho Riche, který přivezl hvězdnou sestavu sólistů světového kalibru v čele s trumpetistou Bobby Shewem. Vysoce profesionální přístup takových veteránů, jako jsou Chuck Findley, Pat LaBarbera, Charles Owens, Andy Fusco, doplněných o vynikajícího Steva Smithe, stejně jako jejich vztah k českým kolegům, byl obdivuhodný a příkladný. Koncert navštívila řada známých osobností z hudební a zpěvácké scény. Podobně tomu bylo i u koncertu další hvězdné skupiny, kterým bylo vystoupení Christian McBride Trio. Sérii zahraničních jazzových souborů doplnil Chris Minh Doky se skupinou Nomads. Příznačné pro atmosféru těchto koncertů, naladění publika i výkony hudebníků je to, že se všichni chtějí do Prahy brzy vrátit. Tuzemskou jazzovou scénu pak na festivalu zastoupily skupiny AghaRTA Band a Jazz Efterrätt. S výjimkou Bigbandu, jehož obsazení si vynutilo větší prostor, se všechny jazzové koncerty odehrály v krásných klubových prostorách The Loop Jazz Clubu na Plovárně. Kořením festivalu byly i koncerty z ostatních žánrů, např. skupina Pragasón, jejíž sónové a salzové rytmy pravidelně přivábí temperamentní publikum, dále Michal Horáček & hosté nebo Kukulín s nestorem Janem Hrubým.

2016

Na festivalových koncertech Prague Proms 2016 se měli diváci na co těšit, protože toho opravdu nebylo málo – především hvězdná pěvecká trojice s legendární sopranistkou Editou Gruberovou v čele (28. 6. ČNSO dirigoval Peter Valentovič), následovala pětinásobná držitelka ceny Grammy Dianne Reeves (24. 6., dirigent Chelsea Tipton II.) a exotická „Queen of African Music“ Angélique Kidjo (13. 7., dirigent Gast Waltzing).

Zcela mimořádný rozměr dodal festivalu úvodní koncert, věnovaný památce a dílu Franka Zappy. Ve světové premiéře se měly pražským návštěvníkům festivalu představit jeho orchestrální skladby a některé experimenty, které časem pozvolna přerůstaly do specifické podoby propojení mezi rockem a klasickou hudbou. Diváci rychle pochopili nadšení, se kterým řada spolupracujících významných dirigentů, interpretů a ansámblů považuje Franka Zappu v tomto ohledu za génia. (Rudolfinum 18. 6., dirigovala Sarah Hicks).

Zájem diváků vyprodal koncert rakouské skupiny Mnozil Brass již dávno před jeho uvedením v Obecním domě 21. 6. Sbormistr Jeremy Scott Winston a jeho Chorale nevystupují na našem festivalu poprvé a po výborné zkušenosti z předcházejících ročníků se všichni těšili. Nebyli zklamáni, protože bezprostřednost, barvy hlasů, naladění na společnou vlnu a samozřejmé nadšení pro rozdávání radosti každému v jejich okolí nemá hranice (Mercedes Forum 29. 6.).

Nezklamalo ani vystoupení Laca Decziho & Celuly New York v Loop Jazz Clubu na Občanské plovárně (30. 6.).
Koncert skupiny The Joey Alexander Trio v Paláci Hybernia (5. 7.) byl naprosto výjimečný. Nejenom tím, že svůj přístup k jazzovému žánru nám předkládal třináctiletý chlapec, ale i způsob, jakým, to dělal. Především to ale byla mimořádná virtuozita a maximální nasazení, které provázely přednes každé skladby a dávaly tušit, jak nebývalý talent Joey Alexander je. Spolu s oběma brilantními spoluhráči připravili divákům nevšední zážitek.
Ve stejném prostoru se pak 11. 7. konal koncert již proslulé americké hvězdy, saxofonisty Joshuy Redmana a jeho kvarteta. U nás je dobře známý z mnoha koncertů a opět potvrdil své místo ve světové špičce.
Nádherný koncert, se skvěle vybraným programem, v příjemné atmosféře Martinů sálu Lichtenštejnského paláce (7. 7.) předvedli Komorní sólisté ČNSO.

Koncert multiinstrumentalisty Jamese Morrisona a jeho bandu za doprovodu ČNSO s dirigentem Kryštofem Markem (17. 7.) byl vydařeným vrcholem festivalového programu a pro Prahu zcela mimořádnou kulturní událostí.
Večer melodií filmového plátna patří mezi oblíbené a hojně navštěvované akce. Jednalo se opět o produkci Hollywoodu, ale pro tentokrát, jak již název s přídomkem Classic napovídá, šlo výhradně o filmy, doprovázené ve svých scénách hudbou, čerpající ze skladeb autorů známých z klasických koncertních pódií: Bacha, Mozarta, Prokofjeva, Mahlera atd. Třetího července v Obecním domě řídil ČNSO jeho šéfdirigent Libor Pešek. Ještě výše lze postavit představení Hollywood Night XXL, na které se všichni obzvlášť těšili (20. 7.). Bylo to nejenom kvůli netradičnímu formátu, který nabídl 3 x 45 min čisté hudby, ale také pro možnost dramaturgicky využít náměty z auditoria a vyjít vstříc různorodému vkusu filmových diváků. Dobré zvučení i nasvícení pak orámovalo koncert atmosférou, která jej posunula o dvě úrovně výš. Velkým přínosem byl i pěvecký sbor složený ze sborů ČNSO a Jeremy Winston Chorale, jehož sólisté, a dokonce i sám dirigent Jeremy Winston zazářili v několika filmových písních.
Zpěvačka Melody Gardot se svou doprovodnou skupinou všechny oslnila. Skvělá práce s náročným publikem, které jí šlo neuvěřitelně na ruku, skončila závěrečnými ovacemi a „kotlem“ před scénou. Sympatické a distinguované vystupování, závěrečná autogramiáda v lobby, to vše znamenalo pro Melody další a další body od posluchačů, kteří odcházeli 26. 7. z Obecního domu opravdu spokojeni.


A na závěr některé ohlasy z médií:

1.9.2016 Hudební rozhledy str. 14 Festivaly, koncerty Český národní symfonický orchestr, Vladimír Říha
„…letošní 12. ročník mezižánrového festivalu Prague Proms byl ještě bohatší, pokud jde o nabídku zážitků, než ročníky předcházející….Letošní Proms se opět povedly a jejich široká nabídka i účast hvězd z nich dělá ideální letní festival pohody do hlavního města.“

Autor: WebNoviny, 27. novembra 2016 16:19, Ceny Nadácie Tatra Banky za umenie
„Operná diva Edita Gruberová sa nositeľkou ceny v kategórii Hudba stala za sólový recitál na festivale Prague Proms 2016. Gruberová, považovaná za "kráľovnu bel canta" predstavila na festivale Prague Proms spolu s Českým národným symfonickým orchestrom árie z opier Wolfganga Amadea Mozarta.“

Melody Gardot si napoprvé podmanila Prahu
Vydáno: 28.07.2016 08:33 v sekci Naživo - Tomáš Parkan
„Americká zpěvačka Melody Gardot má na svém kontě čtyři desky a řadu koncertních turné, z nichž bohužel ani jedno do této doby nevedlo přes Českou republiku. V úterý jsme se konečně dočkali a tahle originální muzikantka se uvedla ve velkém stylu a za velkého ohlasu dokonale uzavřela letošní Prague Proms.“

Australský trumpetista James Morrison zažil v Praze ovace ve stoje
pondělí, 18 červenec 2016 10:23
„V době, kdy řada muzikantů i posluchačů ohrnuje nos nad jazzovými standardy a jazzové kluby bojují o každého posluchače, se australskému virtuósovi Jamesi Morrisonovi podařilo uprostřed léta s touto hudbou vyprodat 17. července koncertní síň Obecního domu a spolu s Českým národním symfonickým orchestrem dostat posluchače do varu.“
Napsal: Aleš Faix

….opravdový závěr k této vzpomínce obstaral jeden z našich vděčných posluchačů svým příspěvkem v duchu, který vystihuje reakce ke všem koncertům festivalu:

Jiří Lagner, Facebook: 18.7.2016
„Dobrý den,
dovolte prosím, abych i Vaším prostřednictvím poděkoval všem členům ČNSO a Jamesi Morrisonovi s kapelou a zpěvačkou Hetty Kate. Včerejší koncert Jazz od A do Z byl úchvatným a nezapomenutelným zážitkem. Celý koncert provázely excelentní hudební a pěvecké výkony, skvělá atmosféra i vtipné podání :) Ještě jednou díky moc, paráda :)
S pozdravem Jiří Lagner“

2017

V letošním 13. ročníku byla klasická hudba zastoupena unikátním koncertem Imprese Libora Peška spolu s klavíristou Ivo Kahánkem. Zazněly v něm oblíbené skladby pana dirigenta, např. Preludium k Faunovu odpoledni Clauda Debussyho nebo Koncert pro klavír a orchestr a dvě suity z baletu Maurice Ravela. 

Po úspěchu na loňském ročníku Prague Proms byl do programu letošního ročníku opět zařazen klasický koncert komorních sólistů Českého národního symfonického orchestru a byl opět skvělý. Vybraní interpreti vystoupili s náročným a výborně zvoleným programem, ve velmi příjemné atmosféře sálu Bohuslava Martinů Lichtenštejnského paláce.  

Posledním příspěvkem v klasickém žánru byl vzpomínkový koncert věnovaný zesnulému kolegovi z orchestru, hornistovi Zdeňkovi Tylšarovi, který nás před jedenácti lety nečekaně opustil. Bývalí spoluhráči k jeho poctě přednesli výběr z mnoha děl pro lesní roh, a to společně s varhanním doprovodem v podání Aleše Bárty. Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře propůjčil této krásné hudbě důstojné prostředí.

Na rozdíl od minulých ročníků se tentokrát festival opíral více o jazzový žánr a také filmovou hudbu. Především se organizátorům podařilo představit poprvé v Praze jako dirigenta a autora Vladimira Cosmu. Tento rodák z Rumunska komponoval hudbu k řadě oblíbených filmů francouzské produkce, například s Pierem Richardem, Louisem de Funesem nebo Jean-Paul Belmondem. Autor a dirigent byl oceněn spoustou mezinárodních cen, mezi nimi například dvěma Césary, cenou Grand Prix du Disque nebo Philip Award Prize za nejlepší filmovou hudbu komponovanou v Evropě. 

Mezi další novinku patřilo vystoupení jazzové zpěvačky Denise Donatelli. Tato, na Grammy čtyřikrát nominovaná jazzová zpěvačka, se pohybuje na rozhraní jazzu a současné populární hudby. Časopis Downbeat jí čtyři roky po sobě označil vycházející hvězdou jazzového zpěvu a Los Angeles Jazz Society jí udělila titul Jazzová zpěvačka roku. 

Co se filmové hudby týče, nesmíme zapomenout zmínit zahajovací koncert s hudbou Dannyho Elfmana. Ten v první půli celého koncertu představil svou kompozici věnovanou skvostné houslistce Sandy Cameron, která tuto světovou premiéru Koncertu pro housle a orchestr odehrála osobně v doprovodu ČNSO. Ve druhé půli zazněly známé skladby jako je Batman, Alenka v říši divů a Střihoruký Edward. Koncert byl divácky velmi úspěšný a sklidil obrovský aplaus, stejně jako v minulosti.  

Finále celého festivalu bylo zakončeno koncertem s názvem "Nejen Hollywoodská noc", kde letos, jak název napovídá, zazněly nejen filmové skladby z Hollywoodu, ale také z významných evropských studií, jako Cinecittá, Bavaria či Gaumont. Český divák si tak mohl připomenout kouzlo nezapomenutelných filmů jako Paša nebo Sicilský klan.

Mezi jazzové koncerty festival letos zařadil po letech opět skvělou šansoniérku, Ute Lemper. Tato německá umělkyně, žijící v New Yorku, je také renomovaná malířka a skladatelka. Její tvorba zasahuje od berlínského kabaretu přes Marlene Dietrich a Edith Piaf a dominuje v muzikálech světového kalibru, např. Lola v Modrém andělu nebo Velma Kelly v Chicago. Pro letošní koncert si Ute Lemper spolu se skvělým Vincem Mendozou připravila nový program vycházející zejména z francouzské hudby 20. století. 

Nezapomenutelným zážitkem bylo vystoupení slovutného amerického jazzového big bandu Gordon Goodwin´s Big Phat Band. Tento den byl svátkem pro milovníky tohoto žánru. Výběr nejlepších jazzových hráčů z Los Angeles představil swingující Goodwinovy skladby v hávu latinskoamerickém, bluesovém i klasickém, swingovém a rockovém. Čísla, kterými se, co do počtu ocenění může chlubit Gordon Goodwin, jsou úchvatná: z dvaceti nominací vytěžil celkem čtyři Grammy, včetně té za hudební aranže písně The Incredits z filmu Úžasňákovi. Je také držitelem tří cen Emmy. Spojitost s tradicí prokázal orchestr vlastním zpracováním Gershwinovy Rapsodie v modrém, z dalších skladeb uveďme poctu Buddymu Richovi Buddy Complex s vynikajícími sóly obou bubeníků. 

Stejně jako v minulých letech, také letos proběhly v rámci Prague Proms jazzové koncerty v komornějším prostoru The Loop Jazz Clubu na Občanské plovárně. Jedním z nich byl koncert Bobby Shew Quintet. Za možnost slyšet spolu hrát Bobbyho Shewa, Erica Marienthala, Dennise Mackrela, Matta Harrise a Tomáše Uhlíka vděčíme shodě okolností. Všichni jmenovaní vystupovali během Prague Proms v různých projektech, Bobby jako leader a partner Denise Donatelli, stejně jako Matt Harris. Dennis Mackrel doprovodil Ute Lemper, Eric Marienthal se objevil jako člen Goodwinova Big Phat Bandu a Tomáš Uhlík, člen kapely Jazz Efterrätt pak hvězdné seskupení pro tento večer podpořil svou basovou linkou. Prostory The Loop Jazz Clubu byly zcela naplněny a pro diváky to byl opravdu skvělý hudební zážitek ze kterého odcházeli spokojeni. 

Další jazzovou lahůdkou na Občanské plovárně byl koncert italského tria Rocco Zifarelli 2Ways Trio. Rocco Zifarelli, dvorní kytarista Ennia Morriconeho, spolupracuje s mnoha špičkovými instrumentalisty. Se svým novým projektem "2 Ways Trio" zavítal do Prahy spolu s dvojicí výborných italských jazzmanů, basistou Danielem Sorrentinem a bubeníkem Valeriem Vantaggiem. Společně představili přitažlivý program mapující evoluci jazzového kytarového tria, od období swing-bebopu padesátých let, přes "hendrixovský" zvuk šedesátých a ještě i sedmdesátých let, "mclaughlinovský" jazz rock až po moderní elektronickou avantgardu. Byl to vskutku poznávací výlet, na kterém v první polovině koncertu diváci prozkoumali tradici akustického jazzového tria a ve druhé se ocitli v současnosti moderních elektronických technologií. Bylo slyšet také upravené jazzové standardy, původní skladby i Morriconeho skladby upravené pro kytarové trio.

Co se české jazzové scény týče, vystoupili v The Loop Jazz Clubu naši přední jazzmani spolu s ředitelem festivalu, trumpetistou Janem Hasenöhrlem. Tentokrát potěšili posluchače ve formaci Tribute2Headhunters a zazněly aranže známých skladeb jako Watermelon Man, Spider, Butterfly, 4 A.M., Chameleon, Chan´s Song, Hang Up Your Hang Ups a další. 

Na posledním z koncertů pořádaných v The Loop Jazz Clubu na Občanské plovárně jsme měli letos možnost opět okusit chuť kubánské hudby a rytmů i méně známých, jako danzón, bolero a son, ale také rytmů známějších jako chachachá, mambo a salsa, a to díky kapele Pragasón. Koncert byl tradičně obohacen přehlídkou kubánských tanců. Z nejpopulárnějších čísel tří až osmičlenné skupiny lze jmenovat například Mambo n° 5, Bésame mucho a Chan Chan. Zakladatel, frontman a zpěvák kapely, Jorge Concepcion, původem z Kuby, se mimo jiné věnuje výuce salsy a vystoupením jako stepař, moderátor a bavič. Pro diváky byl tento koncert ozvláštněn tím, že se nepořádal v levém křídle Občanské plovárny, ale přímo v prostorách restaurace, kde díky otevřeným proskleným stěnám mohli diváci volně proudit ven a dovnitř a užít si tak krásný letní večer u Vltavy spolu s živými kubánskými rytmy.

Do lehce tvrdšího žánru jsme zavítali na vystoupení Michala Prokopa a Framus 5. Koncert byl pořádán v budově Mercedes Forum, který milovníci bigbeatu 80. let ihned zaplnili. Koncert byl od svého začátku až do konce plný známých skladeb z tvorby Michala Prokopa a posluchači jej odměnili opravdu zaslouženým aplausem.

Jako tomu bylo mnohdy v minulých letech festivalu, také letos bylo zařazeno do programu Prague Proms divadelní vystoupení. Tentokrát se jednalo o nové představení Divadla bratří Formanů, které se pohybovalo na pomezí divadla a němého filmu. Jejich nová výprava za dobrodružstvím směřovala na západ… Na Divoký západ. Do doby, jejíž opravdovost je zachycena pouze na černobílých fotografiích. Toto nové představení nese celý název DEADTOWN: Forman Brothers’ Wild West Show. Celé představení se odehrávalo na Smíchovské náplavce, kde Divadlo Bratří Formanů vybudovalo dřevěný stan, po vzoru dříve provozovaného divadla Smíchovská Aréna, která na Smíchovské náplavce fungovala v letech 1891-1938. Diváci byli z celého představení unešení a od návštěvy je neodradilo ani horké letní počasí. 

Jako obvykle festival doplňovaly některé další tuzemské skupiny, např. Behind The Door, Eastbound Quartet, The Bladder Stones a Jazz Elements. Byly zařazeny jako doplňkové jazzové koncerty s volným vstupem, především v přízemí divadla Hybernia.

Festival nabídl celkem 19 koncertů, z toho bylo 8 významných a mezinárodně prestižních, 2 komorní, 8 jazzových nebo popových klubových koncertů a jedno divadelní představení.

Ovšem jako mimořádný koncert k festivalu Prague Proms jsme zorganizovali koncert s názvem Proms Gala, který se konal dne 10. 10. 2017, a to na počest 25. výročí české premiéry muzikálu Bídníci. Vystoupení se konalo ve Foru Karlín, kde zazněly např. skladby z muzikálů Les Misérables / Bídníci, Jesus Christ Superstar, Evita, Chicago, Dracula, Johanka z Arku a Fantom opery. Diváci se měli možnost potěšit výkony špičkových muzikálových herců a zpěváků, např. Báry Basíkové, Moniky Absolonové, Mariána Vojtka, Hany Holišové, Michaely Gemrotové a jiných.

2018

Letos již 14. ročník nabídl z klasické hudby především koncert Messa di Gloria od Pietra Mascagniho, který provedl ČNSO pod vedením dirigenta Tomáše Braunera a za doprovodu zkušeného Kühnova smíšeného sboru. Skvělé výkony podali sólisté, tenor Petr Nekoranec, spolu s basem Borise Prýgla.  

Do programu letošního ročníku byl zařazen zajímavý projekt pod názvem Kalkant, svým pojetím poměrně výjimečný. Vybraní interpreti z řad nastupující mladé generace českých sólistů vystoupili sólově v příjemné atmosféře sálu Bohuslava Martinů Lichtenštejnského paláce s náročným a výborně vybraným programem. V rámci této iniciativy ČNSO totiž umožňuje těmto vybraným mladým interpretům předvést veřejnosti své umění a prezentovat před řadou erudovaných profesionálů své potencionální interpretační možnosti.  Koncertem s výběrem vlastního programu to ale nekončí, účinkující mají možnost jednak přímo v rámci koncertu pořídit a následně i po něm ve studiu ČNSO dokončit natočení vlastní zvukové nahrávky, kterou ČNSO následně ve vlastní režii vydává. V rámci tohoto programu tak měli možnost natáčet a koncertovat Jakub Junek, Ráchel Skleničková, Kristina Fialová, Martin Levický, Jan Hudeček, Václav Petr a Lenka Korbelová, ve spolupráci s Alenou Grešlovou a Karlem Vrtiškou.

Dalším koncertem klasického žánru byl vzpomínkový koncert věnovaný mimořádně renomovanému trumpetistovi a pedagogovi, profesoru Václavu Junkovi. Hold mu v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře složili jeho vděční studenti z HAMU v rámci koncertu „Panu profesorovi s láskou…“ Jan Hasenöhrl, Miroslav Kejmar, Jan Burian, Jiří Houdek, Roman Kubát, Vladimír Rejlek, Jan Fišer a Jan Hykrda, vše s varhanním doprovodem skvělého Aleše Bárty a perkusí Jana Pištory. 

Zcela zvláštním a ojedinělým příspěvkem dramaturgie festivalu byl koncert věnovaný tvorbě oblíbeného sarajevského rodáka Gorana Bregoviče. Světově uznávaný skladatel a „král balkánské hudby“ se osobně zúčastnil vystoupení ČNSO, doplněného členy jeho „Orchestru pro svatby a pohřby“, který provedl skladby z jeho posledního projektu „Three Letters from Sarajevo“, věnovanému jeho rodišti, jako sdělení celému světu o palčivé situaci srbsko-bosenského konfliktu. Koncert připravil a taktovkou vládl charizmatický Ognjan Radivojevič, jako sólisté pak vystoupili atraktivní Gershon Leizerson, Zied Zouari a Mirjana Neškovic.

Christian Lindberg ve svém vystoupení potvrdil svoji pověst skvělého trombonového interpreta a doplnil ji i rolí dirigenta. Concertino pro trombon a orchestr, op. 4 od Ferdinanda Davida bylo v jeho podání ovšem vynikající.

V souladu s trendem minulých ročníků se festival opíral více o jazzový žánr a také filmovou hudbu. Nejvýznamnější událostí bylo jistě vystoupení nestora filmové hudby Ennia Morricone, který tentokrát upozadil tolik populární filmové nahrávky a svůj program složil téměř zcela ze své klasické tvorby.  V komorním prostředí zcela vyprodané Smetanovy síně Obecního domu k tomu byla ostatně oproti obvykle zvolené O2 Aréně, dokonalá příležitost. Diváci si tak mohli vyslechnout, kromě jiného, v premiéře jeho biblické „Stvoření – Babylónská věž“ a již dříve uvedené „Vuoto d´anima piena“.  ČNSO byl skvěle doplněn opět Kühnovým smíšeným sborem. 

Z filmové hudby je třeba uvést finále celého festivalu, které obstaral koncertem s názvem "Hollywood Night Vol. 21" častý host ČNSO a festivalu Prague Proms Maestro Carl Davis. Letos měli diváci možnost slyšet hudbu z vybraných filmů napříč žánrem, tedy např. vedle titulů jako Alenka v říši divů, Doktor Živago, Muž na měsíci nebo Chicago, ale také Hoří má panenko z domácí provenience. 

Významným počinem byl nepochybně koncert „Jazz on Screen“, provedený v prostorách Občanské plovárny. Jeho program byl důmyslně složen ze skvělých jazzových lahůdek z oblíbených a proslulých filmových evergreenů. Zazněly tam melodie takových autorů, jako byli Quincy Jones, Charlie Parker, Miles Davis nebo Herbie Hanckock, uváděných ve filmech V žáru noci, Bird, Výtah na popraviště nebo Kolem půlnoci. Tento zdařilý projekt si můžeme cenit už jenom proto, že jeho kompletní příprava a provedení byla zcela v režii vybraných hudebníků ČNSO a jeho rytmické sekce, která tvořila jádro souboru pod názvem „Jan Hasenöhrl & Former Beginners“.

Festival byl letos velice bohatý na jazzový program a výrazné osobnosti a soubory, a tak je velmi těžké někoho z vystupujících umělců zařadit jako pomyslný „zlatý hřeb programu“. Vedle proslulého Chicka Corey to byl zejména Brubeck Brothers Quartet, všestranný Brussels Jazz Orchestra, nám dobře známý Mnozil Brass, skvělá vokalistka Monica Mancini, ale hlavně Kurt Elling, podle veškerých renomovaných zdrojů nejlepší jazzový zpěvák planety. Ten si svůj soubor pro pražské vystoupení doplnil o skvělého sólového trumpetistu Marquise Hilla.

„The Chick Corea Akoustic Band & CNSO“, koncert, vedený taktovkou Stevena Mercurio, byl obsazený skupinou Chicka Corey a doplněn ČNSO. Chickovo    piano doplnili takoví hráči jako Dave Weckl – bicí, John Patitucci - kontrabas, Martin Myhre Olsen a Tom Garland – saxofony a Oyvind Braeke – trombon. Jejich propojení se symfonickým tělesem (ČNSO) přineslo mimořádný výsledek a vystoupení se stalo naprosto nevšedním zážitkem.

BJO byl přizván ke spolupráci na základě dobrých zkušeností Bobbyho Shewa, Chucka Findleye nebo Erica Marienthala. S programem „Smooth Shake“ vynikl výjimečným aranžmá a vynalézavou interpretací, jako sólista zářil ke spolupráci přizvaný Bert Joris.

V Čechách tolik oblíbený Mnozil Brass nás tentokrát přivedl do světa hudební komedie, když pod názvem „CIRQUE“ uvedli program plný humoru, nadsázky a karikatury, který s jejich pověstnou dokonalou interpretací potvrdil skvělou formu všech členů souboru.

Monica Mancini, dcera slavného filmového skladatele, která se vydala na vlastní sólovou dráhu a vystupuje s předními světovými symfoniky, se dočkala zasloužených ovací, když potěšila diváky festivalu řadou pečlivě vybraných písní, a to nejen z tvorby jejího otce.

Bratři Chris a Dan Brubeckovi se svým Brubeck Brothers Quartet, byli vítanými hosty The Loop Jazz Clubu. Od doby, kdy jejich otec Dave byl se svým kvartetem vyslán za „železnou oponu“ a na Blízký východ, uplynulo již 60 let. Jeho synové se svými spoluhráči dnes zůstávají důstojnými nositeli tradiční „brubeckovské“ muziky.

Kurt Elling a speciální host Marquis Hill, tak zněl název koncertu, který byl jistě jedním z největších „taháků“ festivalu, ne-li skutečně tím nejprestižnějším. Zpěvákovo renomé, podporováno pravidelným sbíráním těch nejcennějších trofejí a neustávající chválou nejpovolanějších časopisů Down Beat nebo Jazz Times bylo v Praze potvrzeno provedením toho nejlepšího z jeho širokého repertoáru. Nemálo k tomu přispěla zpěvákova výtečná kapela, když zvláštní ocenění si zaslouží přizvaný host, trumpetista Marquis Hill.

Pro tuzemské obecenstvo měl velmi zajímavou příchuť koncert, nazvaný Pražský výběr Symphony, ve kterém tato populární skupina představila tvorbu svých protagonistů Kocába a Pavlíčka ve spojení se symfoniky. Velmi vydařené vystoupení dirigoval autor aranží Steven Mercurio, ČNSO pak doplnila rytmická sekce skupiny Jazz Effterrät.

Do lehce tvrdšího žánru jsme zavítali na vystoupení Xaviera Baumaxy, vlastním jménem Lubomír Tichý, a jeho Jazz Punk Tria. Koncert byl pořádán v budově Mercedes Forum a fanoušci tohoto svérázného a   poněkud výstředního umělce jeho sál zcela vyprodali. Asistovali mu na piano Matěj Benko, Rasťo Uhrík na kontrabas a Ondřej Pomajsl s bicími.

Jako tomu bylo téměř vždy v minulých letech festivalu, také letos bylo zařazeno do programu Prague Proms divadelní vystoupení. Tentokrát se jednalo o nové představení Dejvického divadla Brian, které si svým neotřelým přístupem udělalo z příchozích diváků další skalní příznivce.

Festival nabídl celkem 16 koncertů, z toho bylo 13 významných a mezinárodně prestižních, 1 komorní, 1 jazzový a 1 popový klubový koncert a jedno divadelní představení.

2019

Klasická hudba byla, v letos již 15. festivalovém ročníku, zastoupena především koncertem Čajkovskij Gala, který provedl ČNSO pod vedením v Bruselu žijícího kyrgyzského dirigenta Ilyi Mashkoviche. Skvělý výkon tento večer podal v Rokokových variacích také nejvýznamnější český violoncellista své generace Václav Petr.  

Jedním z vrcholných okamžiků festivalu bylo vystoupení operního tenora Ramóna Vargase, zpěváka z absolutní světové špičky.  Navázal v něm na nedávné společné vystoupení s ČNSO v Muskatu, Oman, kde sklidil obrovský úspěch. Po jeho boku vystoupila výborná slovenská sopranistka Lenka Máčiková.

Dalším koncertem klasického žánru byl koncert věnovaný barokním, renesančním a klasicistním velikánům, který v komorním prostředí chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře provedli trumpetisté Marek Vajo a Jiří Houdek, vše s varhanním doprovodem skvělého Aleše Bárty. 

Orchestr podobného formátu jako Komorní sólisté ČNSO, ale s naprosto jiným repertoárem. Koncert Epoque Quartetu měl u diváků obrovský úspěch nejen pro nespornou virtuozitu jeho členů, ale i multižánrovým výběrem skladeb. Posluchači a diváci této nádherné podívané tak měli možnost slyšet a vidět (projev souboru je totiž jedinečný) specifické úpravy děl od Astora Piazzolly, přes Django Reinhardta, až po Chicka Coreu.

Velkolepým příspěvkem dramaturgie festivalu byl koncert věnovaný žánru, který je mezi všemi věkovými kategoriemi posluchačů po celém světě oblíben, a tím je gospel. Pořadatelé vsadili na osvědčeného a v Praze již opakovaně koncertujícího dirigenta a sbormistra Jeremyho Winstona, který si zde získal stálé přívržence. Ten ovšem pro tentokrát do Prahy přivezl svůj soubor Jeremy Winston Chorale v počtu čtyřiceti skvělých zpěváků, z nichž mnozí vystupují i samostatně, jako sólisté. V čele se svojí pěveckou hvězdou Merkellem Williamsem se postarali o velkolepé zahájení hlavní části festivalu.

V souladu s trendem minulých ročníků se festival opíral více o jazzový žánr a také filmovou hudbu. Nejčastěji zastoupeným žánrem v programu byly pak koncerty, věnované jazzu.

Již první koncert, který měl připravit diváky navozením festivalové nálady představil v Praze poprvé Big Band Thomase Gansche, který zde realizoval svůj poslední projekt „A Tribute to Thad Jones & Mell Lewis“. Jeho zařazení do programu bylo vyústěním dlouhodobé spolupráce organizátorů se souborem Mnozil Brass, který zde již několikrát veleúspěšně vystupoval, a jehož protagonistou je právě Thomas Gansch.

Prostor v programu dostal dále český soubor, který na domácí scéně působí již řadu let a tím je Banjo Band Ivana Mládka. Ve svém vystoupení „Od neworleanského jazzu k Jožinovi z bažin a jezu“ představil soubor úspěšně průřez tradiční hudbou a tvorbou svého kapelníka a oprávněně slavil nadšené ovace svých příznivců.

Další tuzemská kapela se představila se zajímavým projektem, založeným na velkorysém aranžmá bigbandové hudby 60. let. Jan Hasenöhrl & The Loop jazz orchestra - Jazz of the 60´s připoměli báječnou dobu skvělého působení tehdejšího krále zdejší jazzové scény Karla Krautgartnera, se skladbami Counta Basieho, Cole Portra nebo Quincy Jonese.

Zcela zvláštním příspěvkem do žánrového uspořádání festivalové dramaturgie bylo vystoupení islandské skupiny Mezzoforte. Tato specifická sestava jedinečných interpretů baví své návštěvníky dokonalou souhrou, virtuositou a nekonečným nadšením pro představení své hudby a je ozdobou každého jazzového festivalu. O kvalitě skupiny svědčí i 14 natočených alb a skutečnost, že jednotliví členové jsou často angažováni velkými světovými hvězdami ke spolupráci při aranžování nebo interpretaci v rámci jejich vlastních projektů. 

Pověstnou klubovou atmosféru a taneční hudbu pro nejširší veřejnost připomínají režií svých vystoupení členové skupiny Hot Sardines. Sardines hrají jazz, odrážející atmosféru New Yorku 20. let minulého století, nic to však nemění na tom, že se tak děje u skladeb z poslední stovky let, a to pod vlivem všech jejich vzorů a ideálů, jako jsou Count Basie, Fred Astaire, Django Reinhardt, Peggy Lee, Duke Ellington nebo Ray Charles. Po vystoupení Sardines v Paříži se kritika rozplývala chválou, když jejich styl nazvala „jubilantní jazz…., který připomíná renezanční harlemské kabarety, hot jazz z dob, kdy živá hudba byla králem, … s trochou kouzla, trochou štěstí a s velkou dávkou vášně“.

Vrcholem festivalu v této žánrové části bylo zcela jistě vystoupení světově proslulého Canadian Brass. Jejich repertoár tvoří jednak klasické žesťové skladby, tak i rozsáhlý archiv originálních aranží skladeb mnoha žánrů. Často se objevují na televizních obrazovkách a se sbírkou více než 130 vydaných alb a také díky masívnímu celosvětovému koncertnímu působení jsou Canadian Brass důležitými průkopníky v budování vztahu širokého publika k žesťové hudbě. 

Významnou složku festivalové dramaturgie tvoří filmová hudba, která je do jisté míry doménou Českého národního symfonického orchestru. V letošním ročníku byla na festivalu zastoupena dvěma skvělými koncerty. Prvý z nich měl název „Beatles a jejich svět“ a projektoval jej častý host tohoto festivalu, americký dirigent žijící v Londýně Carl Davis, který jej také dirigoval. Jeho program podaný v orchestrálním provedení připomněl nejen nejlepší časy legendární skupiny, ale i individuální tvorbu jednotlivých členů Beatles po jejím rozpadu. Festival se tak může pochlubit koncertem s puncem světové premiéry, který si diváci nesmírně užili, a s velkým mediálním ohlasem se setkal v odborných kruzích i mezi předními hudebními kritiky. Pro úplnost uvádíme, že právě tento koncert si objednali organizátoři karlovarského filmového festivalu, aby po necelém týdnu od jeho uvedení v Praze ozdobil v téměř nezměněné podobě zahájení 54. ročníku filmového svátku v Karlových Varech.

Spojení filmové hudby tohoto žánru s Carlem Davisem patří mezi příznivci festivalu k nejoblíbenějším, a tak není divu, že tento charismatický muzikant, dirigent a skladatel dostává pravidelně prostor pro své projekty s Českým národním symfonickým orchestrem. Závěr festivalu pod taktovkou Carla Davise patřil opět tolik oblíbené filmové hudbě, když pod názvem Hollywood Night – Závěrečná noc Prague Proms zazněl blok nejžádanějších titulů od Cosmy, Manciniho, Williamse, Morriconeho a dalších. Atmosféru dotvořili výteční sólisté Lenka Máčiková, Ondřej Izdný, David Kraus nebo Jorge Conception. Jedinečným zážitkem pak bylo brilantní vystoupení slovenského hereckého matadora Martina Huby s pověstnou řečí Sira Winstona Churchilla z filmu Nejtemnější hodina.

Festival nabídl celkem 14 koncertů, z toho bylo 11 významných a mezinárodně prestižních, 1 komorní, 1 jazzový a 1 popový klubový koncert.

2020

Původní program pro 16. ročník festivalu byl následující:

  1. 21. 6. 2020, 20:00 Open Air Staroměstské náměstí
  2. 23. 6. 2020, 19:00 Vladimir Cosma in concert Obecní dům
  3. 25. 6. 2020, 19:00 Slavné sborové scény Obecní dům
  4. 26. 6. 2020, 19:00 Škampovo kvarteto Anežský klášter
  5. 28. 6. 2020, 19:00 Giovanni Octet Chateau Kotěra, Ratboř
  6. 01. 7. 2020, 19:00 Mnozil Brass Obecní dům
  7. 02. 7. 2020, 19:00 Svět Richarda Dreyfusse Obecní dům
  8. 06. 7. 2020, 19:00 Pražský žesťový soubor Chrám sv. Barbory, Kutná Hora
  9. 07. 7. 2020, 19:00 James Newton Howard Obecní dům
  10. 08. 7.2020, 19:00 Spyro Gyra La Fabrika
  11. 12. 7. 2020, 20:00 Jazz on Screen The Loop Jazz Club Hostivař
  12. 14. 7. 2020, 19:00 Hollywood Night Obecní dům
  13. 10. 9.2020, 20:00 Let´s Remember Chet Baker The Loop Jazz Club Hostivař
  14. 22.9.2020, 20:00 Martina Fišerová The Loop Jazz Club Hostivař

Z obecně známých důvodů, navázaných na celosvětovou koronavirovou pandemii byl ale pořadatel festivalu přinucen přizpůsobovat průběh festivalu rychle se měnící situaci.  Všechny koncerty, ve kterých měli vystupovat zahraniční interpreti nebo dirigenti, kteří nemohli z objektivních důvodů přicestovat do Prahy musely být odvolány, resp. posunuty na jiný termín. Některé musely být zrušeny bez náhrady, pouze s příslibem oboustranného úsilí, vyhledat nejbližší nový společný termín. Samozřejmě to byly bohužel koncerty s těmi protagonisty, kteří jsou stále nejvíce vyhledávaní a maximálně vytěžováni, a jejichž neúčast v programu lesk a zvuk letošního ročníku festivalu značně oslabila. Praha tak přišla o Svět Richarda Dreyfusse, koncert Jamese Newtona Howarda a hlavně o koncert Vladimíra Cosmy, u kterých se nepodařilo sladit časové dispozice s volnou koncertní síní ani pro r. 2021. Náhradní termíny se naopak podařilo pro příští ročníky zafixovat pro koncerty Open Air - The Best of James Bond, koncert žesťové skupiny Mnozil Brass a Slavné sborové scény Českého filharmonického sboru Brno. 

V krátké době rozvolnění a zavedení méně přísných vládních opatření se podařilo odehrát v původně stanovených termínech krásné komorní koncerty Škampova kvarteta v Anežském klášteře a koncert dechového ansámblu Giovanni Octet v Chateau Kotěra v Ratboři, stejně jako koncert Pražského žesťového souboru v chrámu sv. Anežky v Kutné Hoře. U ostatních koncertů byli pořadatelé nuceni improvizovat a posouvat termíny podle potřeby stávající situace. Namísto Open Air-The Best of James Bond se na zahájení festivalu přesunul koncert Jazz on Screen, kterému se tak letos dostalo již čtvrtého pokračování a v odloženém termínu vystoupila v The Loop Jazz Club v New Yorku žijící zpěvačka
a instrumentalistka Martina Fišerová. Do stejného klubu se po čtyřech letech vrátil nestárnoucí doyen jazzové trubky Laco Deczi, jehož koncert byl do programu dodatečně zařazen po vynucené absenci některých celebrit. Tento koncert byl ovšem poslední, který se mohl uskutečnit za účasti diváků. 

U všech ostatních byly v místě jejich konání o průběhu koncertu pořízeny videozáznamy a divákům byla tato vystoupení umělců zprostředkovány cestou on-line, prostřednictvím sdělovací techniky. Tímto způsobem byla prezentovány následující akce:

On-line koncerty:

  1. 22. 11.2020 19:30 Jan Hasenöhrl a Aleš Bárta Obecní dům 
  2. 29. 11.2020 19:30 W. A. Mozart, Symfonie č. 40 a 38 "Pražská" Studio ČNSO Gallery
  3. 6. 12. 2020 19:30 Jazz Efterrätt The Loop Jazz Club 
  4. 12.12.2020 16:30 My Bach Gala Mercedes Forum
  5. 12. 12. 2020 19:30 Let's Remember Chet Baker Studio ČNSO Gallery
  6. 15. 12.2020 19:30 Hollywood Night Studio ČNSO Gallery
  7. 19. 12.2020 19:30 Fly me to the Moon Studio ČNSO Gallery
  8. 20. 12.2020 19:30 Fellini 100 Studio ČNSO Gallery
  9. 21. 12.2020 19:30 Z Nového světa Studio ČNSO Gallery

Klasická hudba byla zastoupena především koncerty v komorním provedení v podání již zmíněných Škampova kvarteta, Giovanni Octetu, Pražského žesťového souboru, Komorních sólistů ČNSO a koncertu Jan Hasenöhrla a Aleše Bárty. V symfonickém provedení pak „Pražská“ symfonie W. A. Mozarta a Dvořákova „Novosvětská“.

V souladu s trendem minulých ročníků se festival tradičně opíral více o jazzový žánr a také filmovou hudbu. Nejčastěji zastoupeným žánrem v programu byly pak koncerty, věnované jazzu. Byl to především koncert z pokračujícího cyklu Jazz on Screen, dále Martina Fišerová se svým posledním newyorským albem, stále oblíbenější JazzEfterrätt a osvědčený a již zmíněný Laco Deczi. Vrcholem tohoto festivalového žánru a velkým počinem pak byl bigbandový Fly me to theMoon a zejména
Let´s Remember Chet Baker, který ve výsledném hodnocení předčil veškerá očekávání.

Z filmové hudby pak slavil obvyklý úspěch Hollywood Night, stejně jako skvěle sestavená dramaturgie Fellini 100 u příležitosti 100. výročí narození tohoto jedinečného filmového tvůrce.

Značné množství koncertů vysílaných pro omezení divácké účasti výhradně on- line, iniciovalo organizátory festivalu k vytvoření nové posluchačské platformy, kterou je virtuální koncertní síň. Novou službu NetConcert spustil Český národní symfonický orchestr, který je dvorním orchestrem festivalu, již od 15. 4. 2020. Na webových stránkách www.netconcert.cz  tak nabízí k shlédnutí předtočené celovečerní koncerty ČNSO a Prague Proms, které zde mohou jejich příznivci kdykoliv bezplatně shlédnout.

Festival nabídl celkem 15 koncertů, z toho bylo 10 významných, 2 komorní a 3 klubové.

2021

Program festivalu byl následující:

  1. The Best of John Williams, 11.6.2021, Obecní dům
  2. Focused on Quincy Jones, 24.6.2021, The Loop Jazz Club Hostivař
  3. Otto Hejnic Trio, 26.6.2021, The Loop Jazz Club Hostivař
  4. Lash & Grey with strings, 27.6.2021, The Loop Jazz Club Hostivař
  5. Focused on Latin Jazz, 30.6.2021, The Loop Jazz Club Hostivař
  6. Dorotta Barová Trio, 1.7.2021, The Loop Jazz Club Hostivař
  7. Tribute to AghaRTA Jazz Centrum, 2.7.2021, The Loop Jazz Club Hostivař
  8. Marco Čaňo & Cover Paradise, 8.7.2021, Mercedes Forum Praha
  9. Pocta bratrům Seckým, 9.7.2021, Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře
  10. Prague BRASStet, 12.7.2021, The Loop Jazz Club Hostivař
  11. Hollywood Night, 15.7.2021, Obecní dům
  12. Focused on Czech Big Band Composers, 15.9.2021. The Loop Jazz Club Hostivař
  13. Smetanovo trio, 16.9.2021, The Loop Jazz Club Hostivař
  14. James Bond Night, 22.9.2021, Obecní dům

Bohužel, ani v letošním, již 17. festivalovém ročníku se nedaří přejít od covidu do normálního režimu, a tak jsme byli nuceni přistoupit k stejným opatřením jako vloni. Koncerty, ve kterých měli vystupovat zahraniční interpreti nebo dirigenti, kteří nemohli z objektivních důvodů přicestovat do Prahy musely být odvolány, resp. posunuty na jiný termín, některé musely být zrušeny bez náhrady, samozřejmě to byly ty nejslibnější. Praha tak přišla již podruhé o koncert Jamese Newtona Howarda a hlavně o koncert Vladimíra Cosmy, u kterých se zatím nepodařilo sladit časové dispozice s volnou koncertní síní ani pro příští rok. Náhradní termíny se naopak podařilo pro příští ročník zafixovat pro koncert žesťové skupiny Mnozil Brass a Slavné sborové scény Českého filharmonického sboru Brno. Věříme, že trpělivost diváků bude odměněna mimořádným zážitkem v termínech festivalu r. 2022.

Oproti předcházejícímu festivalovému roku se všechny koncerty pořádaly za účasti diváků, pouze byly respektovány pokyny a pravidla stanovená pro kulturní akce. V původně stanovených termínech se podařilo odehrát krásné komorní koncerty Smetanova Tria a Prague BRASStet, oba v krásném retroprostředí Studia Gallery v Hostivaři, stejně jako koncert hornové sekce ČNSO Pocta bratrům Seckým v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře. Tento koncert byl věnován památce hornistů Českého národního symfonického orchestru Tomáše a Jaroslava Seckých, kteří v krátkém časovém odstupu podlehli své nemoci roku 2021. 

V souladu s trendem minulých ročníků se festival tradičně opíral více o jazzový žánr a také filmovou hudbu. Z jazzu to byl především koncert věnovaný Quincy Jonesovi, další pak zaměřený na Latinský Jazz, vynikající koncert Otta Hejnice a jeho Tria a koncert, věnovaný třicetiletému jubileu jazzového klubu AghaRTa. Zvláštním přínosem programu byl pak koncert věnovaný práci českých skladatelů pro big bandové obsazení orchestru, nazvaný Focused on Czech Big Band Composers

Z filmové hudby slavil obvyklý úspěch Hollywood Night, ale také koncert věnovaný tvorbě Johna Williamse. V tomto žánru pak dominoval koncert se skvěle sestaveným programem z filmů s Jamesem Bondem.

Zaměření na prolínání žánrů, tolik typické pro dramaturgii festivalu potvrdil Marco Čaňo se svojí skupinou, kteří představili nejznámější světové pop rockové melodie propletené s prvky klasické hudby. V dravém a uchvacujícím přednesu se populární songy v jejich pojetí stávají dobrou příležitostí, jak generačně propojit zájemce o experiment z obou stran širokého posluchačského spektra.

Do zvláštní kategorie pak lze zařadit jednak koncert tria česko-polské zpěvačky Doroty Barové s programem Iluzja, ale zejména pak zcela specifický koncert autorských písní protagonistů a také životních partnerů skupiny LASH & GREY Kristiny Mihalové a Jakuba Šedivého z jejich prvního alba Sleepin´wth the lights on.

Festival nabídl celkem 14 koncertů, z toho bylo 9 významných, 3 komorní a 2 klubové.

2022

Program festivalu byl následující:

21.06.2022, Gospel, Smetanova síň Obecního domu 
23.06.2022, Blues Brothers v Praze, The Loop Jazz Club Hostivař 
27.06.2022, Radek Pastrňák & ČNSO, Smetanova síň Obecního domu 
30.06.2022, Morgane Ji & The Loop Jazz Orchestra, The Loop Jazz Club Hostivař 
03.07.2022, Mnozil Brass, Smetanova síň Obecního domu 
04.07.2022, Soběstačný Zuzany Dostálové, The Loop Jazz Club Hostivař 
08.07.2022, Jan Burian 80, Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře 
13.07.2022, Slavné sborové scény, Smetanova síň Obecního domu 
14.07.2022, Hollywood Night, Smetanova síň Obecního domu 
06.09.2022, Clarinet Factory, The Loop Jazz Club Hostivař 
22.09.2022, Jan Andr & The Track Inspection, The Loop Jazz Club Hostivař 
13.10.2022, Komorní sólisté ČNSO, The Loop Jazz Club Hostivař 
18.10.2022, Tribute2Headhunters, The Loop Jazz Club Hostivař 
20.10.2022, Let's Remember Chet Baker, The Loop Jazz Club Hostivař                       

Změn termínů koncertů po odeznívající pandemii již bylo minimálně, a tak se konečně mohly uskutečnit i ty projekty, jejichž termíny byly opakovaně přesouvány. Praha ale zřejmě definitivně přišla o takové akce, jako koncerty Jamese Newtona Howarda a také Vladimíra Cosmy, u kterých se nepodařilo sladit časové dispozice s volnou koncertní síní ani pro rok 2023. 

V tomto festivalovému roku se všechny koncerty pořádaly opět za účasti diváků a bez omezení stanovených dříve pro kulturní akce z důvodu pandemie. Důsledkem byl zvýšený zájem o program festivalu a vyšší obsazenost jednotlivých koncertů.  

V souladu s trendem minulých ročníků se festival opíral více o jazzový žánr a také filmovou hudbuZ jazzu to byl především koncert věnovaný Blues Brothers, který doplnili svými vokály skvělí sólisté ze sboru Jeremyho Winstona. Další byl pak zaměřen na velkou postavu moderního jazzu, ale i jazzových standardů a nesl název Let´s Remember Chet Baker, do třetice to byl vynikající koncert Tribute2Headhunters věnovaný funkové invenciHerbieho Hancocka.  Stejně jako u prvních dvou uvedených jazzových projektů účinkoval The Loop Jazz Orchestra i u dalšího koncertu, ve kterém doprovázel, pod vedením charizmatického dirigenta Gasta Waltzinga, originální zpěvačku s nezapomenutelným hlasovým fondem Morgane Ji. Zajímavým počinem bylo přizvání souboru Clarinet Factory, který zaujal nejen svérázným projevem s výhradně vlastní tvorbou, ale i propojením klasiky a jazzu, navíc s příchutí více žánrů. Zvláštním přínosem programu byl pak koncert souboru Jan Andr & The Track Inspection, označený na festivalu United Islands of Prague titulem „soul-funk-jazzový objev roku“.

Z filmové hudby slavil obvyklý úspěch koncert Hollywood Night, který byl opět věnován slavným melodiím z kultovních hollywoodských, ale dílem i evropských filmů. Stále více se ukazuje, jak široký repertoár kvalitní hudby film poskytuje a kolik skvostů ještě zůstává za barevnými i černobílými obrázky ukryto.

18. ročník festivalu se mohl pyšnit dvěma významnými pěveckými počiny. Prvním z nich bylo veleúspěšné gospelové vystoupení sboru Jeremy Winston Chorale pod vedením svého sbormistra Jeremyho Scotta Winstona, navíc v doprovodu Českého národního symfonického orchestru. Tento vynikající soubor nebyl v Praze poprvé a možná právě proto byl tento koncert tak rychle vyprodán. Právem se mu také dostalo cti festival zahájit. Druhým skvělým koncertem (a podle mnoha účastníků také vrcholem festivalu) bylo v minulosti již dvakrát odložené představení Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra prof. Petra Fialy. Společně s ČNSO nabídli, prostřednictvím téměř dvoustovky umělců, vrchovatě naplněnému hledišti program Slavné sborové scény, který byl sestavený z nejlepších tuzemských i zahraničních autorů.  

Z klasiky měl velký úspěch také rakouský žesťový soubor Mnozil Brass, který představil svůj nový program Phoenixa navázal tak na svá dřívější úspěšná vystoupení, poslední v roce 2018 s programem CIRQUE. Oporou byl tradičně program souboru Komorní sólisté ČNSO, kteří pod vedením Alexeje Rosíka, a v rozšířeném obsazení, zahráli slavnou Griegovu suitu a také Čajkovského serenádu. Organizátoři festivalu také důstojně uctili životní jubileum člena ČNSO Jana Buriana, když k jeho poctě, a za jeho účasti, zazněly v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře vybrané žesťové skvosty v doprovodu varhan Aleše Bárty.

Zcela zvláštní pozornost si vyžádal projekt Soběstačný Zuzany Dostálové, kdy v podobě scénického čtení vystoupili Markéta Lánská a Jiří Ressler. Jejich vystoupení mělo u klubového publika výborný ohlas a ukázalo, jak velmi poutavě lze kvalitní text čtenáři, v tomto případě posluchači, přiblížit.

Mimořádně se také vydařilo vystoupení protagonisty populární skupiny Buty Radka Pastrňáka, který zahrál a zazpíval společně s Českým národním symfonickým orchestrem své autorské hity, a to v nápaditém symfonickém aranžmá.

Festival nabídl celkem 14 koncertů, z toho bylo 11 významných, 2 komorní a 1 klubový.